Justeringar - äta för ätandets skull - teorier - rättfärdningar - falla tillbaka på forskning

2016-10-17 @ 15:26:28

Lchf
 
8:16 
 
Det är vad jag startade med, eller rättare, vad jag regelbundet följer
 
Lchf sedan maj 2012, tror jag det var. Fasta som innebär att inte äta efter middag och inte innan lunch dagen efter. Det var förvånansvärt lätt för frukostbuffédrottningen att sluta äta frukost. Jag är helt enkelt inte hungrig.
5:2 fastan var aldrig för mig, jag gillar att äta. 8:16 märks inte av lika mkt. Det är viktigt att vara matsocial också. 
Undviker tillsatser och onaturliga kemikalietillverkade ämnen. 
 
 
Okej så hur ser det ut? I faktiska livet.  
 
Jag äter på kvällen för att jag råkar ha äpple hemma som kan bli dåligt och som jag inte vill ha hemma. Okej ätande - halvt äpple (vilket gör att det behöver ätas en gång till), blåbär, hallon och grädde - bättre än att äta annat men ändå ätande för ätandets skull    A L L D E L E S    I    O N Ö D A N.   För jag var inte sugen - inte hungrig.. 
 
Ätandes (i samband med lunch för det är ju bättre..) bananen med glass och röda vinbär (nu är både banan, vinbär, och glass slut) för att "bananen skulle inte hålla sig tills barnen kommer", röda vinbären har legat i frysen SÅÅÅÅ länge och nu har jag ju glass hemma för att jag är sjukskriven i väntan på min knäoperation.. 
 
"Jamen jag har ju inte ätit onyttigt varje dag". Det finns ju även en fasta och forskning som säger att du kan äta så mkt du vill varannan dag och ändå hålla vikten (här var det tydligen det som var viktigast.. suck) om du bara håller dig smalt dagarna emellan. Tänker på det lite nu och känner att det kan ju inte vara ngt bra att vänja kroppen vid - vilket jag vet - men frångår och faller tillbaka på då jag haft en dag då jag äter. Vid dessa tillfällen fortsätter jag dessutom att äta hela dagen för det är ju en "ätdag" - någonting vi också hör talas om. Problemet blir när det fortsätter sedan i fyra dagar..
 
 
Vad funkar för mig? Det är ju det som är frågan. 
 
Okej så nu tänker jag,
 
 
Ät när du är hungrig
 
Ät aldrig för att det ska ta slut/inte hinna bli dåligt
 
Ät inte för att andra trugar
 
Ät inte för att unna dig
 
Ät bara när det är planerat
 
Inte tänka ätdag
 
Våga släng
 
Var medveten om att dricker du alkohol så äter du mer och "nallar" på samtliga ovanstående kategorier
 
 
Lycka till! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0