Nigger

2015-01-10 @ 22:15:00

Jag tycker att de som varit mottagare av detta ord i alltför lång tid nu ska ha rätt att äga det. Nigger har länge varit de vitas förtryckande ord och att mottagarna av ordet har tagit det till sitt är deras rätt. Att ta det och göra det till någonting annat än det har varit är bra. Avdramatisera det. "'Avladda' ett laddat ord". Jag hatar den delen av humanismen – den delen där inte alla tycker att alla är människor.

 

MEN. I dag hörde jag en låt där de sjöng att ”me and my niggers” är ute och gör stan. Jag undrar varför det behöver användas som ett samligsnamn för ”mina vänner”, som det var i denna låt. Även om alla vänner uteslutande tillhör mottagargruppen av detta ord, undrar jag varför det inte går att säga just ”me and my friends” eller liknande – möjligen coolare ordalternativ än mitt val här.

 

Låten jag hörde handlade om en man som var ute med sina niggers och när han väljer att benämna dem niggers menar han att här handlar det inte bara om vänner utan han är tvungen att säga att vännerna är mörkhyade, eller de som skulle benämnas niggers, eller vad? Jag tänker att spelar det någon roll om hans vänner är ”mottagare” (som jag kallar dem) eller inte? Är inte hans ”homies” hans ”homies”? Varför behöver han gruppera oss till vi och dem? Jag tänker att, har vi inte kommit längre? Vad är det som gör att han gör detta val, denna särskiljning? Gör han skillnad på homies som är niggers och de som inte är det? Är inte han lite ”sneargumenterande” då? Vad är det som gör att han gör det? Har du en tanke som för detta inlägg vidare, dela mer än gärna med dig. Upplys mig, jag funderar på detta men kommer inte ut med något svar i andra änden. Jag fastnar vid att jag tycker att det självklart är hans ord att äga och använda men varför i denna kontext? Vad vill han säga? Vad "vinner" han på det?

 

 

Detta ligger i tiden. Vissa tycker saker om vissa andra och karikatyrer av fel personer bestraffas. Vi lever i detta. Vad är det det handlar om? Vad är det som gör att vi inte kan samexistera? Där till och med, som jag uppfattar det, de som blivit benämnda som"dem" nu benämner sig själva som "dem". Vad är det som skapar detta fenomen? Vad är det som gör att vi inte vill släppa det? Vad behåller vi "vi och dem" för?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0