Tendenser och fabrikationer och skit

2014-04-21 @ 01:20:00

Ja jag skulle gå och lägga mig men först behöver jag logga ett löfte, en påminnelse och något offentligt som tvingar mig att stå vid mitt ord (/hjälper mig att hålla mig på rätt bana), "som tvingar min arm".

 

Fabrication

=

påhitt

tillverkning

dikt

fabricering

lögn

ihopmontering

ihopsättning

 

(fabric)

struktur

konstruktion

tyg

uppbyggnad

system

textur

 

 

Jag pratar om de anledningar jag hittar för att rättfärdiga ätande av onyttiga/onödiga saker (om än lchf-godsaker). Okej, NU vet du vad jag pratar om. Läs listan på nytt.. så sant, eller hur?

 

Min fina partner säger att "ALLA gör det". JAG VET! svarar jag, men JAG vill sluta med det!

 

Tänkte att det följer min starka övertygelse att det inte går att vara otrogen á la "det BARA hände". Du kommer att ha ett otal möjligheter att stoppa pågående beteende – om du vill stoppa det. Här ska läggas till att jag är lchf-are och inte lider av sockerberoende (som kan göra det svårare att stoppa sitt beteende), dvs. om jag inte triggat igång det igen genom att äta fel. 

 

Jag kan komma ihåg flertal tillfällen då jag tänkt att det finns ingen anledning att äta detta. Jag skulle kunna låta bli, MEN, jag fabricerar tankar om att 'i morgon kan jag inte äta det', 'det blir dåligt', 'vem ska annars äta det', 'jag vill inte slänga det','det är en högtid och jag firar...', 'det är mysigt att tillsammans äta...' osv. du känner kanske igen dig, du har kanske ytterligare exempel att lägga till?

 

Okej, här stoppar i alla fall jag. Jag vill ta ett beslut. Jag vill aldrig mer i mitt liv 'äta någonting pga. att....' (and here you pick your poison) - om det inte handlar om hunger förstås.

 

 

Så låna mig, dig själv eller mänskligheten en tvingande arm, någon som hjälper och peppar dig mot (till) sunt leverne snarare än säger att 'you only live once'. Den goda vännen stöttar till sunt leverne, till logiskt och försvarbart leverne och tar inte den enkla och populistiska vägen ut. Hjälp till självhjälp. Var en klippa för din nästa. Vi är fantastiskt bra på att vara "snälla" mot varandra och rättfärdiga saker för varandra som i slutändan, när allt kommer omkring, inte är så snälla..

 

Så vad handlar det om praktiken?

 

 

- Exempel.

Du var sugen och gick till affären och köpte (pick your poison). Du kommer hem med det och tänker att jag är inte ens sugen – släng det, ge bort det, frys in det och ge bort det senare etc.

 

 

- Exempel.

Du köpte ingredienser, du bakade kakan och nu finns den i ditt hem..

 

- Exempel

Du skulle bjuda borta men allt gick inte åt och nu har du leftovers..

 

- Exempel

Det kan dock även handla om att säga nej till någon som bjuder utan att behöva känna att du är oartig som inte tar emot det som bjuds.. (detta är vanligt förekommande för exempelvis lchf-aren som slutar med socker).

 

Jag pratar inte om att aldrig äta, jag pratar inte om att köra nolltolerans, jag pratar om att vara human och planera sina intag. Jag pratar om att stoppa de intag som faller utanför den struktur du har för ditt ätande. Det extra. Det oplanerade. Det onödiga. Då du inte var sugen men 'det var där'. Det som ”throws you of gard”. Stunder då du 'in the moment' behöver ta ett beslut om huruvida du ska/inte ska.. Då du inte visste att du skulle behöva välja i denna situation. När du inte kunde bestämma innan 'the fact'. Det du var oförberedd på. Det ätande som startar tvingande fabricerande tankar som rättfärdigar varför du ändå ska … (pick your poison). DET är vad jag talar om.

 

Och det är allt. God natt.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0