Påskmiddag

2014-04-18 @ 20:06:00

De långa och sega förberedelserna loggas sällan i våra inlägg. I dag blev det en seeeen middag med start efter kl. 19 tror jag, jag hade inte hel koll för jag hade näsan i alla förberedelser (vad gäller maten - helt självförvållat, jag älskar det, M dukade superfint med lite coachning) och klockan rann iväg. Men nu efteråt, glada och nöjda, alla åt och var engagerade (hemligheten var oskalade räkor som hade stora och små helt upptagna, underbart). Barnen lärde sig att skala räkor, äta rom och inte var det den vanliga huvud- och stjärtdelningen utan här lärdes fulla läran ut som egentligen hör kräftan till. Vi skalade huvudet, tog bort gallan, avnjöt smöret som då satt kvar vid stjärten, skalade sedan stjärten och doppade slutligen i hemmagjord majonäs. Nästa gång vågar vi kanske lite aioli som ger en helt annan smakupplevelse. Barnen åt sill, gubbröra och ägg och smakade på anjovisrullen (lchfrecept från "Erikas LCHF från vardag till fest"). Det var supermysigt och gott. Lite vitt till. 
 
Vad som gjorde det härligt var att alla var nöjda, vi åt och njöt tillsammans, ingen lekte ingen sjöng och höll på med annat. All fokus låg på maten och ätandet och även fast jag och M fick hjälpa Miléa snart 4 år och Sebastian snart 6 år var det en lugn harmoni och alla var synkade. DET var vår bragd i dag, och till påskmiddag dessutom. Helt underbart! 
 
Ha en underbar PÅSK gott folk! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0