Cope aftermath

2013-05-07 @ 23:35:54

Tänkte att det nog varit en liten dipp efter utbildningen då vi bara släppt det och inte tänkt mycket på det vi lärt oss och praktiserat de senaste åtta veckorna. Varje vecka var det någonting nytt intressant och vi arbetade mer eller mindre med det men det viktiga var ATT vi arbetade.. Det senaste har det inte varit konstruktivt och jag tror att vi har sett effekter av det hemma. Barn som inte lyssnar och som inte gör som vi vill. Jag vet mycket väl att "som vi bäddar får vi ligga", det är vi själva som försatt oss i den situationen. På kursen pratade vi inte om hur vi ska få barnen att lyssna på oss, vi lärde osshur vi lyssnar på våra barn. I slutändan har jag dock förstått att det är samma sak. Jag lyssnar och är delaktig, finns där och får tusenfallt tillbaka. Det är bara att börja jobba. 
 
 
Nu tar vi oss i kragen. Vår sista hemläxa är problemlösning, "föräldrar ska avsätta tid regelbundet för att tillsammans lösa problem". Det har vi gjort i dag. I en timme satt vi och gick igenom alla nivåer,
 
Uppmärksamma det positiva
Effektiva uppmaningar
Bevara sitt lugn/ignorera negativt beteende
Förbered övergång/först-sedan
Planera i förväg
Belöningssystem (tycker inte jag och M är för oss)
Effektiv gränssättning
Problemlösning
 
 
vi pratade om vad de olika nivåerna innebär och vi tittade specifikt på områden vi vill arbeta med till vi har vårt nästa "sitt ner" nästa vecka. Då utvärderar vi och utvecklar nya eller uppdaterar gamla områden. Även om jag var den som pratade mest, jag organiserade även och gick igenom allt och skrev ner och drev på, så var det bra för oss båda. Bra för familjen. "En bra start", håller M med. Nu är det bara att fortsätta. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0