Periodisk fasta dag tre

2013-03-01 @ 08:58:00

Går jag upp klockan sex eller sju börjar magen undra och kurra vid halv nio men lite vattendrickande råder bot, det är inga problem. Mellan klockan tio och lunch blir vattendrickandet mer intensivt. Vatten är dock välgörande och jag siktar ju ändå på två liter om dagen så detta är endast positivt. Behöver kanske inte dricka vattenglaset till lunch sedan. Håller mig mätt och nöjd till middag utan problem. Jag har tagit lite nötter igen vid åtta på kvällen för att det inte ska bli för många timmar om vi äter runt sex. 
 
Fungerar bra. Jag kan sova en halvtimme längre på morgnarna. =)
 
Undrar dock. Är i dag hemma med febrig och hostig Sebastian, lagar supergod frukost till honom. Reagerar magen på dofter? Ställer den in sig på mat och blir depraverad? Någon som kan någonting om detta. Saliven kommer igång vet jag. Är det negativt för magen att frestas, eller är det bara jag som frestas? ;) 
 
 
Periodisk fasta (pf)= exempelvis äta lunch och middag och något mellanmål men inte äta frukost. Dvs. fasta mellan kl. 20 och kl.12 följande dag. Ett ätfönster på 8 timmar, fasta i 16 timmar. Skrivs ibland 8/16. Det finns många hälsofördelar.
 
Läs om periodisk fasta på Jonas Bergqvists hemsida, http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/
 
 
 
-------------------------------------------------------------------
 
Tillägg klockan 15.00 (relativt vanlig mellanmåls- eller sugen-på-någonting-dock ej sött-tid. Det är som om kroppen redan vant sig vid att äta sällan. Tiden mellan lunch och middag är inte svår att fasta. Nu kan jag förstå hur det skulle vara möjligt att förlänga fastan till att inte äta upp till 36 timmar (tycker du att det låter det hemskt så läs på, det är inte ohälsosamt utan låter kroppen göra en sorts detox).
 
När jag började med lchf första maj 2012 kände jag att mitt liv slutade att kretsa kring mat. Jag har varit matglad men inte haft någonitng annat än ett sunt förhållande till mat. Det bara var så att jag åt när jag skulle men jag tänkte inte hela tiden på mat, jag slutade med alla mellanmål då de blev överflödiga. Denna fasta är att ta det ett steg längre. Nu känns det som om kroppen är väldigt nöjd. Som sagt tidigare, människorna åt knappast regelbundet eller en stor frukost då vi var ett jägarsamhälle.. Dettakänns helt rätt. Back to the roots.  
 
Jag mår dessutom grymt bra. Känner mig stabil och harmonisk. Väldigt lugn och tillfreds. Som om kroppen inte behöver påverkas/påfrestas av att jag äter (blodsocker mm. Äter dock kanske som bekant lchf och påverkas säkert inte lika mycket av matintag som andra så jag helt undviker socker).
 
Ska tilläggas att jag körde ca 45 minuters tabataträning sista timmen jag fastade. Gick hur bra som helst. Har redan druckit ca 2½ liter vatten i dag. Nice!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0