LCHF -socker -tillsatser -färgämnen +bra råvaror

2013-06-10 @ 14:36:00

För mig innebär lchf hälsa. Det vi sällan hör i media eller ur folkmun är att lchf också innebär att inte äta varor med tillsatt socker. Har du koll på det? Nästa gång du köper smörgåspålägg, korv, kött mm. kolla in ingredienslistan. "Kärt barn har många namn", känner du sockrets alla olika namn?
 
Nedanstående lista samt stycke under listan är hämtade från Anna Halléns blogg. För att komma till Annas inlägg "Vad kan 'socker' heta?", klicka här.
 

"Vad för olika namn ska vi leta efter (mitt, när vi letar efter socker på ingredienslistor)? 

 

Socker
Råsocker
Faarinsocker
Palmsocker
Sackaros
Fruktos
Fruktsocker
Laktos
Mjölksocker
Glukos
Dextros
Druvsocker
Maltos
Maltodextrin
Lingon
Honung
Flytande honung
Potatis
Potatismjöl
Potatisflingor
Potatisstärkelse
Majsmjöl
Majsstärkelse
Äppelmos
Russin
Torkad frukt
Modifierad stärkelse
Stärkelse
Fruktjuice
Druvjuice
Sirap
Lönnsirap
Glukossirap
Fruktossirap

 

Ingrediensförteckning
Alla ingredienser som ingår skall redovisas i fallande storleksordning, Det betyder att den ingrediens som det finns mest av skall stå först osv.

 

För att lura oss så använder de nu en massa olika ämnen som smakar sött och då kommer både socker och övriga söta ämnen längre ner i listan…"

 

 

Lchf är också att välja bort varor med olika E-ämnen, tillsatser, färgämnen mm. Du väljer själv var din gräns går men allting handlar om att komma bort från det onaturliga i vår mat. 

 

Jag dricker röd mjölk och använder endast fullfeta produkter för jag tycker inte att det är någonting naturligt med att ta en produkt och ta bort det naturliga fettet och sedan tillsätta andra saker som behövs för att produkten fortfarande ska smaka likadant. Ofta är det konstiga saker som tillsätts. Är det inte en fråga om pest eller kolera för dig som inte tror på fullfet/naturlig mat? Fett eller tillsatser? Är inte det det mest korkade du någonsin har hört egentligen? Att ta bort naturligt fett och tillsätta saker för att få produkten att smaka samma sak? Trots det är det precis vad vi gör. Margarin, nyckelhålmärkt mat, lättmjölk mm. Det måste vara bättre att välja bort produkten. Lättmjölk/minimjölk (finns den fortfarande kvar?)/"vattenmjölk".. Vad är det för fel på vår ko? Skulle hon ge oss någonting som vi måste göra kemiska saker i fabrik med för att kunna dricka? Varför då? Är du inte fettskrämd? Varför dricker du då inte vanlig/naturlig fullfet röd mjölk? Sverige, mjölkens land.. men inte innan den har varit och vänt i fabriken..? Jag är ledsen, för mig är det för konstigt. Vet du om att sockerhalten dessutom stiger i mjölken ju längre ifrån fullfet den är? Nu vet du.

 

Vissa saker ska vi inte stoppa i vår kropp (för de är inte naturliga för kroppen vilket innebär att kroppen inte vet hur den ska göra sig av med det) men vi har blivit så vana vid en lång ingredienslista (vänta, vet du inte var den är, har du aldrig kollat den? Det är inte där du ser kalorierna, detta är vad det är i maten du köper och äter. Innan jag pratade med en jättetrevlig kille som var insatt i matens fantastiska värld med alla dess fällor hade jag inte heller lästen ingredienslista. Killen (R) hade ätit lchf i två år och var duktigt påläst. För mig är R min lchf-mentor. Jag blev insatt när jag började med lchf = jag-vägrar-godta-vad-som-helst-i-maten-jag-köper-kosthållningen).

 

Vissa saker ska vi inte stoppa i vår kropp. Lagar du mat? Gillar du när den smakar mycket? Använder du buljong? Du vet, kuben eller såsen som gör att du inte kan reglera saltet för det är ju däri. 

 

Glutamat. Sveriges konsumenter i samverkan skriver om varför Glutamat är farligt för oss. 
 
Maltodextrin. EcoBios tips skriver om varför Maltodextrin är farligt för oss.
 

Varför vill vi ha Maltodextrin i sportdrycker och i välling? Varför? Och om det endast innehåller en liten mängd i det du använder ("det är så lite så det gör inget") då är det en kraftig pekpinne på hur starkt ämnet är, aspartam är ett sådant exempel (aspartam är för övrigt förbjudet i Japan, men inte här hos oss...?). Det är dags att bli ingrediensmedvetna!

 

Ofta tror jag att det bara handlar om okunskap. Samtidigt tycker jag att vi kanske väljer att blunda lite för ofta. Ta margarin till exempel. Jag hade alltid använt det i matlagning och bakning för det gjorde alltid min mamma. Det var tills jag en vacker dag vände på paketet och läste ingredienslistan. Jag hade börjat med lchf. Jag höll ett paket smör i ena handen och ett paket margarin i den andra och jag förvånades över att de hade samma fetthalt men ändå hade olika ingredienslistor. Den ena var längre än den andra och innehöll saker jag aldrig hört talas om.
 

Detta är vad jag såg. 

 

Valio smör 80% Grädde, salt (1,4 %) och mjölksyrakultur.

 

Mildas mat- och bakmargarin 80% - Vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja 27% (solrosolja, rapsolja, linfröolja), vatten, vassle (av mjölk), salt (1,5%), emulgeringsmedel (sojalecitin), arom, A- och D vitamin.

 

valiobloggen skriver de enkelt om skillnaden mellan smör och margarin,

"Smör är en mejeriprodukt. Margarin är en emulsion av vatten i olja och innehåller främst en blandning av härdade vegetabiliska fetter från raps-, palm- och kokosolja. Fetthalten varierar oftast mellan 35 och 80 %".

 

 

Så varför väljer fortfarande så många margarin? Borde inte smör med få ingredienser vara bättre? Lecitin som margarinet Milda innehåller finns det allergivarningar på. För om jag är allergisk mot bönor eller liknande så kan jag inte äta detta margarin. Lite magstarkt? Snacka om att begränsa allergikerna. 

 

 

Den gången när jag på jobbet var lite sugen att ta en kokoskaka ur ett av de där paketen från kakhyllan i affären (paketen med "a long shelflife") men tänkte att jag skulle kolla ingredienslistan först.. I korthet behöver du då ta det mjuka naturliga smöret och göra det hårt för annars kan kakan inte ha long shelflife och i stort så vill du inte veta vad den processen innebär. Jag visste nog vad jag hade att vänta mig men blev ändå helt chockad över hur  fullständigt enorm ingredienslistan var. Jag tog aldrig den där kakan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0