Jordnötter - what's the deal?

2013-06-09 @ 12:51:00

Har till min stora glädje kommit på vad mitt sug efter jordnötter är. 
 
Jag vet att jordnötter inte är det nyttigaste att äta handfulls av, fler gånger om dagen, vissa dagar. Eller hur! Handfulls! Så jag har perioder.
 
Hörde nyligen dock om en studie. Ena gruppen fick äta jordnötter, andra godis. Helt lika värden varumässigt. Godisgruppen gick upp i vikt, det gjorde inte jordnötsgruppen. Så sedan dess har jag haft en period. Konstigt hur det fungerar det där. Vi rättfärdigar vårt ätande. Det är okej så då kan jag ÄTA DET I MASSOR!!??
 
Obs, jag pratar om jordnötter som INTE är rostade! De är faktiskt inte de lättaste att hitta men ICAs jordnötter kör jag. Att rosta nötter härdar den nyttiga oljan i nötter och härdat fett hör inte hemma i kroppen. 
 
Okej så vad har jag kommit på och varför måste jag sluta med mina goda jordnötter. Överkonsumption först och främst tror jag. Inget är bra i övermängd. Det som stimulerat mig till överkonsumtion är inte bra i längden. 
 
Jag äter ju gärna paranötter och här får du kvoter per 100g, av en lchfare.
 
* ICA jordnötter 14g kolhydrater, 49g fett, 25g protein
* Garant paranötter 5 kolhydrater, 66g fett, 14g protein
 
(Det kan skilja lite mellan märken). 
 
Jag som lchfare äter av livsmedel som är under 5g kolhydrater, undantag för grönsaker. 
 
Vad var det då som jordnötter har som inga andra nötter har? Som jag till min glädje har kommit på. Salt! Saltade mina paranötter och voila min jordnötscraving är borta. =)
 
För dig som är orolig över saltbehov. Kolhydrater håller vatten i kroppen, och vatten håller salt, och då fungerar det så att jag - liksom många andra lchfare - som nästan inte alls får i mig kolhydrater har en större salttolerans då den inte stannar kvar i min kropp.
 
En intressant fotnot. Alla vet att mycket salt i kroppen inte är bra. Hur kan det komma sig att inte alla vet att mycket socker i kroppen inte är bra? Vet du det? Du äter mat (pasta, ris, potatis och bröd) som blir till socker i kroppen som gör att insulin utsöndras, det insulinet gör är att omvandla det socker som kroppen inte använder till fett som lagras i fettcellerna för framtida användning. Problemet är att äter du mycket socker/kolhydrater (vilket de flesta gör i dag) gör du aldrig av med detta fett som lagras i dina celler. Med skadligt högt blodsocker har kroppen inte samma motståndskraft eller bekämpningsförmåga när vi håller på att bli sjuka. Högt blodsocker kan till och med öka tillväxt av dåliga processer i kroppen. Det resulterar också i att vi lägger på oss onödig vikt. 
 
Titta in på Ann Fernholms blogg, hon som skrivit boken "Ett sötare blod". Hon skriver antressant om sockret i våra liv, i våra kroppar. 
 
 
En till viktig fotnot. Är just nu - bara för andra gången - sjuk (första gången var en kort kräkhistoria då hela familjen var sjuk, även nu är hela familjen sjuk) sedan jag började med lchf första maj 2011. Åt strax innan jag insjuknade någonting som vi tycker är ganska hälsosamt. Popcorn (lchfare tycker egentligen inte det men jag gjorde ett undantag). Tittade efter på paketet när jag tyckte att det var konstigt att jag blev sjuk. Kanske inte så konstigt ändå, 70g kolhydrater per 100g. Chockade nog kroppen rejält. 
 
Skriver insjuknade ovan för jag kan ibland bli snuvig eller känna mig lite kass och trött och hade det varit innan lchf hade jag sagt att nu blir jag sjuk men nuförtiden blir jag sällan sjuk. Alla basilusker som kommer till dig kommer till mig också men min kropp är inte mottaglig längre. Inte mottaglig för sjukdom, låter nice ey?
 
Jag tror anledningen är att jag varken har socker i kroppen (kommer du ihåg, inga kolhydrater -> inget socker -> inget insulin (ingen process i kroppen) - vilket höjer mitt immunförsvar - samt att jag ytterligare stärker immunförsvaret genom att äta fett. Tvivlar du? Testa. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0