Ett steg till mot ett lyckligare liv (läs- en lyckligare kropp)

2013-01-14 @ 22:40:00

I dag använde jag mitt "sista-schampo". Dvs. jag tvättade med ett tillåtet schampo bort resterna av det som ligger kvar i mitt hår (och skadar det) efter andra tvättar med vanligt schampo. I fortsättningen kommer jag enbart använda tillåtna balsam. Detta gör jag även på barnen som liksom jag lider av eksem och torr hud. Det hela handlar om balsammetoden och att vi genom att använda schampo (de flesta sorterna innehållande silikoner med mera) förstör vårt hår. Med balsammetoden använder du inte schampo utan bara balsam (balsamen innehåller ofta också det som "tvättar" i schampo men är skonsammare). Du låter ditt hår få möjligheten att reparera sig självt. Ditt hår är oftast aldrig så smutsigt att det behöver den kraftiga behandling den får. Läs mer här lockig.se/balsammetoden
 
Här finns tips på produkter att använda lockig.se/balsammetoden/tips
 
Jag har sedan knappt en vecka, och två(?) duschar sedan, även slutat använda tvål på kroppen, förutom på privata delarna och fötterna, och lite på ögonen där jag sminkar mig med mascara. Resultatet, jag luktar ren hud istället för av tvålen. Jag hade tränat vid båda tillfällen men blev ändå ren. Huden gav respons på en gång och känns inte torr efter duschen. Nu känns den som om den mår bra. Detta är jättespännande och jag ser fram emot att kunna tvätta håret lite mer sällan. =) När började vi egentligen använda så mycket tvål?
 
 
Där jag hittade detta med balsammetoden, stod det även om Katarina Johanssons böcker "Badskumt - gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg" och "Den onda badankan - ditt barn och de osynliga gifterna", om vad vi använder för produkter och vad som är i de saker vi omger oss med. Om detta intresserar dig.
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0