Hemmagjord majonäs - lite lchf för alla

2013-02-12 @ 13:31:00

Även den som inte äter lchf håller väl med om att ägg och olja "are good things". Här kommer därför mitt framarbetade majonäsrecept för alla som vill må bra och hålla sig friska. (Extra fett i kosten stärker ditt immunförsvar - jag har bara varit sjuk en dag sedan maj förra året - magsjuk). 

 

Min hemmagjorda majonäs till hela familjen. Superlätt och supergott. Dubbelt recept. 

 

8 ägg (ett helt och sju gulor)
1½ msk vitvinsvinäger
2 msk sockerfri dijonsenap
1 tsk salt

vitpeppar

12 dl rapsolja

 

Jag skriver ut att jag brukar ha i ett helt ägg för jag har nämligen aldrig råkat ut för att majonäsen skär sig.. kanske är det anledningen.

 

Jag vispar allt utom oljan och häller sedan under vispning ner oljan. Lagom takt så det hinner blandas. Det är otroligt gott och barnen kommer numera för att provsmaka när jag gjort ny majonäs. =) Tycker du inte om smaken så experimentera lite efteråt med vinäger och senap.

 

Pröva - billigt och bra!



Trackback
RSS 2.0