Födelsedagsfredag kryddat med lite vab

2013-02-08 @ 17:48:00

I dag har jag dekorerat den tårta jag förberett under veckan och jag har bakat kaka. Liten sjuk Sebastian ligger utslagen i soffan framför Pingu och är väldigt ynklig med sina nära 40 graders feber. Gott att baka kaka, tycker Sebastian som fick slicka och provsmaka. Mamma trivs i köket som vanligt! =) 

 

Jag är så himla glad och mår så himla bra i dag. Jag bakar och fixar och jag har världens finaste barn. Vi har fått städat i dag också, av en trevlig dam. Helt underbart. Snart kommer nog M hem också. He has a big kiss waiting for him! I kväll ska jag laga laxsida med spenat, tomat, vitlök, kräft- och räkstjärtar i en god grädd- och creme fraichesås. Efter det blir det hemmagjord gräddtårta och kaka med finfamiljen. Recept kan möjligen komma i morgon.

 

Vill rekommendera världens bästa gotti-sjuk-mat. Pannkaka och vispgrädde. Värmer i hjärtat på både sjukling och utdelande förälder. Nu bad han om mer! =)

 

Det är en del av ett ansjovisrullerecept som jag gjorde i julas (ansjovisrullen kommer vara ett stående inslag på julbordet). Receptet kommer från bloggen  ”Erikas LCHF till vardag och fest”,

http://vardagfest.blogspot.se/2012/03/anjovisrulle-lchf.html

Omelettdelen bakas i ugnen och smakar pannkaka! 

 

Omelett:

3 ägg

50 g smör

1 dl mandelmjöl

5 dl vispgrädde

0,5 msk fiberhusk

0,5 tsk bakpulver

salt

 

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Smält smöret i en kastrull och rör ner mandelmjölet. Späd med grädden. Låt sjuda ca 5 minuter och ta sedan kastrullen från värmen. Blanda fiberhusk och bakpulver och rör ner i äggulorna (görs inte i förväg, och görs ganska snabbt då fiberhusken sväller). Rör ner ägguleblandningen i smörsmeten och blanda ordentligt. Vänd ner äggvitorna. Låt blandningen svälla 5-10 minuter. Fördela smeten i en långpanna (30x40 cm) på ett bakplåtspapper och grädda i ca 15-20 minuter i 250 grader.

 

 

Vi åt den första gången som pannkaka med hallon, blåbär och vispad grädde. Supergott och väldigt mättande. =) Det kändes som en våffelfika men är helt sockerfri =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0