Cope-föräldrautbildning och Bo Hejlskov

2013-02-26 @ 00:04:00

Det går inte att göra detta till ett kort inlägg, tror jag, vill nog inte heller det trots att jag inte har så mycket tid att blogga. 
 
Nu sammanfaller visdomsorden och jag kan smidigt fläta samman det jag hör och lär mig just nu från olika håll. Härligt! Hemmet är harmoniskt och då är vi ännu bara i början av vår resa. 
 
Cope är en gratis föräldrautbildning från Kanada. Den sträcker sig över åtta veckor och största behållningen är utan tvekan samtalen med andra föräldrar. Så viktigt. 
Bo Hejlskov fick jag förmånen att se genom jobbet. Han arbetar med Problemskapande beteende. En grymt bra kvällsföreläsning på 3½ timme!
 
Är det inte fantastiskt att våra barn snabbt kan bli så duktiga bara genom att vi vuxna byter vårt vardagsspråk? Jag tycker att det är jättespännande. 
 
Så vad vill jag berätta? 
 
På Cope-kursen har vi hittills gått igenom 
Uppmärksamma/uppmuntra det positiva
- skapar positivt beteende,
Effektiva uppmaningar
- kort och tydligt
- neutralt och vänligt
- i anknytning ge beröm                                
Bevara sitt lugn och ignorera negativt beteende
 
Det är jättebra.
 
Bo Hejlskov pratar om problemskapande beteende, beteende som ses som ett problem - och i anknytning - för vem är det ett problem? Om det vi gör skapar ett problem/hur någon svarar på det vi gör skapar ett problem, använder vi då rätt metod? 
 
"Den som tar ansvar kan påverka".
"Människor som kan uppföra sig gör det" (Ross Greene). - svårt att leva upp till krav och förväntningar?
"Barn får diagnoser för att det är fel på våra metoder". 
"Det har aldrig påvisats en positiv effekt av utskällning". - Berätta vad du vill ha
"Om glädjen med belöning urholkas, då försvinner även glädjen för handlandet" + neg. med belöningsescalering
"Det finns en legitimerande effekt på straff" -> brottet legitimeras för att jag är villig att ta mitt straff. Den som straffar får en belöningseffekt (dopaminpåslag)!
"Genom att ignorera negativt beteende behåller jag min auktoritet". - ex. sjunker inte till samma nivå genom att svara på dumma kommentarer. 
"70% av alla konflikter och 85% av alla våldshandlingar startade med ett krav". - krav behövs ändå, krav behövs för att kompensera för den andres bristande förmåga att veta vad som är bra för dem.
"Ett nej är en lösning för den andra personen. Alla har rätt att säga nej." - är mitt krav begripligt?
 
Begriplighet skapar vi genom
delaktighet och medbestämmande
- dealande - "promenad nu, vart vill DU gå"
- vi-upplevelser "tillsammans" är väldigt starkt, "kom så går 'vi' och kissar"
- val - köttbullar eller köttfärssås?
att skapa en framtid
- leda vidare, introducera aktivitet innan den börjar
- förberedelse, tid
- bli redo, snoozemetoden - samma tonfall, samma ordval
begripliggöra 
- cues/promptar - nu tar vi på oss jackan -> vi ska gå promenad (med jackan på är det rimligt att vi ska gå en promenad)
- skapa överblick - "du ska göra sex mattetal" istället för att säga att det är 20 minuter kvar på lektionen
- skapa orsak
- att bli färdig, skapa naturliga avslut "äta färdigt din banan, sen går vi hem"
- mutor/motiverande handlingar "bär mig".. "ska vi se vem som kommer först?" "Ja!"


 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0