Balansen mellan fasta och lchf

2013-04-06 @ 11:02:00

Jag läste en bra bok. Den bästa jag läst, tror jag. Den var startskottet till ett förändrat liv. Boken var svenska allmänläkaren Andreas Eenfeldts "Matrevolutionen" och för mig handlar den om vägen till hälsa. 
 
"Solveig tappade 168 kilo. Kennet kunde lämna tillbaka tio av sina tolv mediciner till apoteket. Ett epileptiskt barn slutade plötsligt få anfall. Nya fall dyker upp dagligen och de har något gemensamt. Fascinerande nog har de börjat äta tvärtom mot vad de tidigare fått höra var nyttigt.

Läkarvetenskapen har länge blundat för sådana berättelser. Men nu händer något. Allt fler moderna stora studier visar att det är dags att tänka om. Gårdagens lightprodukter inte bara smakar sämre och är fyllda av tillsatser. De visar sig också vara dåliga för vikten och hälsan. Det är hög tid för riktig mat igen.

Detta är en revolution. Vill du också äta dig till en bättre hälsa?

ANDREAS EENFELDT är läkare och driver Sveriges största hälsoblogg Kostdoktorn.se. Här är kunskapen som dagligen får 10 000 att besöka den - och mer. Boken avslutas med ett guideavsnitt fyllt av tips och recept samt vanliga frågor och svar: Allt du behöver för att starta din egen matrevolution."
(Hämtat från Adlibris, som säljer "Matrevolutionen").
 
Jag läste mer och mer om detta nya intressanta. Jag lyssnade bland annat två ggr på rad på Gary Taubes ljudbok "Good Calories, Bad Calories". En mkt bra och mkt tung bok med mkt genomgångar och redovisningar av vetenskapliga studier om olika dieter och kosthållningar mm. De resultaten som många säger inte finns, den finns.
 
 
Jag läste en spännande tråd på Kostdoktorn.se's forum. Den handlade om periodisk fasta. Testade 8/16. Ingen mat efter middag eller senast klockan 20.00. Ingen mat innan lunch eller klockan 12.00. Det är ingen match. Genomförs med lätthet. Jag äter frukost med familjen på helgerna. 
 
Jag läste mer och mer om detta intressanta nya jag funnit. 
 
 
Jag såg en fascinerande dokumentär. "Eat, fast and live longer", med Michael Mosley. Den visades först på BBC. Jag såg den på youtube.com länk från tråden om periodisk fasta men den gick nu senast på Vetenskapens värld på SVT. I dokumentären fastnade jag för 5/2 vilket innebär att du väljer två dagar i veckan då du fastar, du äter då endast ett mål den dagen (du väljer själv vilket) och äter vad du vill övriga fem dagar. VAD DU VILL, de övriga fem dagarna. Jag tror dock mer på vad du vill inom lchf men det behöver tydligen inte vara så. 
 
I samma dokumentär pratade de också om att kroppen svarar bra på varannandagsprincipen. Äter du mkt - mer än du brukar en dag så håll igen och ät lite mindre än du brukar dagen efter. 
 
 
 
Nu till min balans. Inför påsk hade jag fastedagar onsdag och torsdag och under påsken blev det sedan lite av varje. Vi fikade ngt hembakat varje dag hos mina släktingar i annan stad men det blev bara godis lördag och söndag. Efter påsk hade jag fasta tisdag och onsdag. Jag tror inte jag fullföljde den fastan men när jag tänker tillbaka kan jag inte komma ihåg när jag skulle ha ätit.. jaja.
 
Jag tänker såhär. Lchf handlar om att äta när jag är hungrig, bara då egentligen även om vi inte alltid säger det. Ofta blir det att vi äter ändå för vi är så inrutade på i alla fall frukost lunch och middag. Hade du inte ätit exempelvis frukost eller middag, hade du varit hungrig då? Jag tror att det handlar om att vi är sugna, vi vill äta. Det är lätt att ta någonting. Nu när jag fastat vet jag att det går, och det går bra, att vara utan. Hälsofördelarna är många. Läs, se och lyssna själva. När jag fastar och känner mig hungrig, sugen, dricker jag vatten. Det fungerar. När jag inte fastar känner jag inte alltid efter, jag börjar inte med att dricka vatten utan jag tar någonting att äta. Det handlar väl om att vi alltid unnar oss, när vi stoppar i munnen. Behöver vi maten nu? 
 
Här har jag hamnat nu. Lchf säger att vi inte ska gå hungriga, vi ska äta oss mätta. Under fastan kommer jag dock att gå igenom vissa stunder av hunger, en hunger jag alltid kan släcka med vatten. När ska jag följa lchf och när ska jag följa fastan? Hur ser min balans ut? Mitt liv handlar om att må bra och att äta bra, inte om att ha det jobbigt och behöva avstå mat och vara hungrig (sugen). Ibland är det lättare med fastan och ibland svårare. Allra mest handlar det om att mitt liv inte ska vara tråkigt. Det är tråkigt att inte äta. Därför tror jag på en fasta då du får äta en gång under dagen. Det är viktigt att ha det att se fram emot. 
 
 
 
Jag ska testa följande. Lchf och fasta 8/16-5/2-varannandagstänket. Fasta när jag känner för det och då det är lätt. När jag lätt kan avstå lika väl som att äta (så känns det nu allt oftare när andra fikar raffinerat socker, jag behöver inte äta för jag kan lätt avstå - världens skönaste känsla för övrigt). När det blir jobbigt med fastan skiter jag i det (från gång till gång) för egentligen räcker det att äta lchf. No need to overdo it. Jag mår bra, jag håller mig frisk.
 
Varför gör jag då detta? Förutom för att hålla mig frisk.. För att jag tror på att äta det jag vill. Jag vill inte hålla igen jämt. Jag vill äta gott och må bra och genom att hitta min balans kan jag äta vad jag vill. Hittar jag en balans i vardagen kan jag hålla en sundare balans under alla högtidsmatfestdagar också. Det vore väl ngt? Är det inte det vi alla vill. Få ha kakan och äta den. Detta kan nog vara mitt sätt.  =)
 
 
Undrar hur jag ska fira första maj? Min ettårsdag med lchf. Fira genom att berätta och komma ihåg att jag bara var sjuk en enda dag på hela året och då var det en lindrig kräksjukevariant en fredagkväll när resten av familjen också var dålig. =)  
(Året innan var jag mkt sjuk och hade till och med två sjukdomsperioder på över två veckor då jag bland annat hade lunginflammation). 
 
 
 
Har du märkt att jag är ute på en resa? =) Häftigt va?
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0