Alla skulle köra automat

2013-04-22 @ 20:59:00

Härom dagen körde jag till jobbet i vår lånebil. Vanligtvis kör jag vår trotjänare sedan sju år, en automatväxlad bil.
 
Medan jag körde kom jag på mig med att behöva ta en massa beslut hela tiden, på den väg till jobbet som jag känner så väl och har kört så många gånger. Oftast handlade det om tvåan eller treans växel i rondellerna och hade jag börjat att åka igenom på trean tenderade jag att fortsätta göra det oavsett om jag tog andra eller tredje utfarten ur rondellen vilka egentligen krävde olika hög hastighet. Kände jag att det gick för fort tog jag tvåan i nästa men hade jag påbörjat på trean växlade jag inte alltid ner. Jag blev lat och okoncentrerad och körde på mer. Det var jobbigare att stanna. Det blev inte lika självklart att stanna för gående, någonting jag med stolthet annars alltid gör. 
 
Kanske är det bara jag som tänkt detta för att jag nu inte är van, har ni andra som alltid kör manuell dessa små dilemman måntro? Jag tänker bara att en dålig bilförare kanske kan vara en upptagen och stressad människa som inte ens i sin bil kan få en paus. En paus från beslut. Någon som är trött och inte bryr sig så mycket och nu struntar i vilket. Hela tiden händer det någonting och det vara bara det att jag reagerade på det nu när jag inte körde automat. Även i bilen händer det någonting hela tiden. Då blev det så himla mycket mer att tänka på i körningen. Tänk om alla skulle slippa det. Hade det inte varit bra om vi sluppit det?
 
 
Dessutom är det miljövänligare att köra automat. Det talar också för det. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0