Välmående med lchf

2012-09-02 @ 00:39:00

I dag mår jag bättre än jag någonsin mått både till kropp och själ. Magen sköter sig själv och mitt liv kretsar inte kring mat. Jag äter mat, god mat och tills jag är mätt, jag mår bra av det och jag håller vikten trots att jag inte tycker mig hålla igen. Visst gör jag det - jag har uteslutit socker ur min kost genom att äta lchf - men eftersom det är lätt att motstå sötsaker känns det inte som en uppoffring. Jag har fallit pladask för Lindts 90% choklad (pröva den - är du väldigt "sockertriggad" kommer den att vara bitter i början) och nu känner jag att hellre än att äta socker, godis eller annat äter jag den chokladen.
 
Jag lagar mat på råvaror. Alltid mer än vad som går åt så att vi får rester, det sparar tid och ork.
 
Min lchf är en mindre tallrik (med hög fetthalt behöver jag inte äta mycket för att bli mätt och då äter jag heller inga mellanmål) och sedan på den en tredjedel protein, en tredjedel ovan-jord-grönsaker (mest grönt - spenat, avokado, broccoli etc.) och en tredjedel sås/fett (exempelvis sås gjord på hemmagjord majonäs, för att slippa socker och tillsatser, kokosmjölk, lite grädde eller creme fraiche. Köpsåserma är alltid med högsta fetthalt, den naturliga råvaruformen - i de lättare alternativen tillsätts tillsatser för att kompensera för att de tar bort fettet som ger naturlig smak. Dessa tillsatser skadar oss). Jag dricker inte läsk och undviker bakverk och godis.
 
Mitt godis är rödvin, den 90%-iga chokladen, paranötter, bär eller kanske lite frukt efter maten. Annat gott är ost med smör (endast gröna normalsaltade Bregott), räkor eller musslor med egengjorda majonäsen eller kanske ostpones som jag bakat i första hand till barnen.
 
Nu får jag avsluta, nästa inlägg pockar på och meningarna mal redan i huvudet..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0