Att uppleva Claes Schmidt Sara Lund

2012-09-15 @ 23:18:00

Jag går alltid på föreläsningar, föreställningar mm. när jag har möjlighet till det. Kunskap berikar både knopp och själ. 
 
I dagarna upplevde jag Sara Lunds föreläsning "Kvinnor, män och alla vi andra". Jag fick peta i mig två alvedon efter jobbet för att orka mig igenom min trötthet för detta ville jag inte missa. När jag efteråt - från den närliggande föreläsningen - kom hem strax innan kl. 22.00 kunde jag bara konstatera att Sara Lund är enormt skicklig. Dryga två timmar och jag var inte trött, jag var uppslukad och upplyft - full av energi. Jag - som hade förmånen att ett halvår tidigare se Sara Lund, då obligatoriskt genom jobbet (tack för det!) - tycker att hennes föreläsningar ser eller lyssnar jag inte på, de upplever jag. 
 
Vem är då denna människa? Och varför så speciell föreläsning? Som jag sa till en kollega innan, det går inte att beskriva vad det är för sorts föreläsning. Den är så mycket mer.
 
 
Humoristisk (inte nervösa skratt utan riktiga, äkta, vi-är-med-dig-skratt, eller ja-så-gör-ju-jag-skratta-åt-mig-själv-skratt),
kvick (improviserade och var briljant på scenen),
engagerande och inspirerande (en det-kan-jag-göra-känsla),
rak (sanningen om saker jag gör ibland svider),
igenkännande (yepp, så gör jag med),
utmanande (pröva våra värderingar),
ifrågasättande (pröva det vi vet som riktigt, ärvda "sanningar"),
utredande (vad är det egentligen vi säger att vi gör - men hur ser verkligheten ut?),
stärkande (nu vet jag, nu kan jag göra annorlunda),
personlig (öppnar mitt sinne med sin person; kan jag vara nyfiken istället för rädd?).  
 
 
Efter att vi hade sett föreläsningen frågade jag min kollega om hon inte höll med om att det var svårt att beskriva den och hon svarade att "näe det går inte, den måste upplevas". Gå och se Sara Lund. 
 
http://www.saralund.se/



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0