Yes?

2012-07-01 @ 10:57:09

Lite jobbigt tycker jag att det är att ha Yes diskmedel ståendes på diskbänken. Jag har tidigare varit en religiös anhängare av Grumme diskmedel men jag är ledsen att den inte gör jobbet. Med en fettrik kost, (lågkolhydratkost/njutmetoden/lchf) blir det inte rent med Grumme.

Det som nu syns i mitt hem - kanske kommer jag längre fram att tycka att diskmedel inte behöver stå framme - är en produkt som många, inklusive jag själv, troligen inte förknippar med miljövänlighet. Grumme måste väl vara bättre. Flickan som står på en ö i Stockholms skärgård och hänger sin tvätt på sin tvättlina i solen. Tvätt som hon säkert precis har tvättat för hand i vattnet vid stenhällen nedanför sitt hus. Tvättat med handvänliga Grumme tvättsåpa..

I dag är dock även Yes diskmedel märkt med svanen, men är inte Grumme bättre ändå? I alla fall vad gäller miljön? I diskningsarbetet vinner den inga priser.

Jobbigt blir det när mina andra miljövänliga handlingar inte är lika synliga. Skåpen gömmer olika återvinningsstrategier. Äggen har värpts av höns som fått leva ett trevligt liv utomhus och de kokas sedan miljövänligt (visst har jag ett inlägg om vattnet upp till halva ägget, lock på och avstängd spis efter att vattnet kokat upp för att äggen blir färdiga på eftervärme i det varma vattnet utan att koktiden för den skull förlängs). Lågenergilampor, som ändå inte får stå och brinna hur som helst. Använda micron oftare än ugnen.

Och nu det stora klivet i och med kosten. Mindre sponsring utav alla fabriker som tillverkar halvfabrikat och diverse hemska lightvarianter (jo nog är det så alltid. Tänk såhär, har din råvara behandlats eller processats? Varför skulle det finnas råvaror på vår jord som vi inte kan äta som de är? Socker? Ja men det vet vi att vi ska undvika, eller hur)?


Hela det här inlägget? Helt klart ett tydligt fall av i-landssjukan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0