Mitt LCHF

2012-07-14 @ 22:02:23

Jag är så glad att polletten äntligen föll ner för mig. Att äta den mat min kropp behöver och gör av med, känns så rätt. Att lättare kunna stå emot sötsaker för att jag genom att utesluta socker (kolhydrater och stärkelse) ur min kost inte triggar sötsuget bara genom den mat jag äter.


De flesta av oss vet att socker, godis, kakor, läsk med mera inte är bra för oss men hur många är medvetna om att de kolhydrater vi äter - som vi till stor del blir rekommenderade att äta i diverse dieter för att minska i vikt, även diabetiker - omvandlas till socker i vår kropp -> vilket höjer vårt blodsocker ->som i sin tur triggar vårt insulin som bearbetar ett förhöjt blodsocker -> genom att lagra glykosen - kolhydraterna - som fett, triglycerider, för att användas vid senare aktivitet. Äter vi väldigt mycket kolhydrater (socker, pasta, ris, potatis och bröd) försvinner detta lagrade fett aldrig ur kroppen, då allt inte används vid aktivitet.

En del i detta är dock att när dietister rekommenderar en kost med lite fett (fettet mättar oss), behöver vi istället äta kolhydrater för att bli mätta. De flesta som går på en diet och inte äter mycket kolhydrater tenderar att hamna i en cirkel där allting kretsar kring tankar på mat - för de är aldrig mätta. Eller, de är mätta direkt efter en måltid med kolhydrater, problemet är dock att kolhydrater inte mättar en längre period och dessutom triggar vår hunger efter mer kolhydrater - som mättar för stunden. Kolhydraterna ger oss dessutom, precis som när vi äter socker, en snabb energiskjuts men tar oss sedan ner till en nivå lägre än var vi befann oss innan vi åt vår måltid. Detta är intressant information för alla men kanske främst för diabetiker som bör hålla ett jämnt och stabilt blodsocker och även barn och framför allt de med olika bokstavsdiagnoser som även de kan må mycket bättre med ett stabilt blodsocker utan topp och dal att behöva räkna in i ekvationen.

Träningen är inte nödvändig inom LCHF för att hålla vikten. Vi ska träna för hälsans skull. Vi mår bra av den (speciellt när det handlar om att ha kul och göra det vi vill utan att behöva tänka på/känna stressen över hur mycket och ofta vi behöver träna för att göra av med mer än vad vi stoppar i oss). Träning sänker stressnivån i kroppen. Hur blir det då rent psykiskt med träningen när den hela tiden i kolhydratätarens värld är ett måste? Kan den samtidigt vara ett nöje? När vi så fort vi äter onyttigt tänker på att vi behöver träna? Går den ekvationen ihop för oss? Går den ihop för dig? Jag förstår att det det kan vara frustrerande att höra att det inte handlar om kalorier in kalorier ut, som lchf säger, detta är ny information. Går emot livsmedelsverket, med flera, statliga organ. Tänkt om det är sant? Är det inte värt att testa?

Är du överviktig eller bär på fler kilon än du skulle vilja? Jag som Lchf:are säger att det är inte ditt fel, du har inte dålig karaktär och du är inte glupsk. Du fuskar inte med dina dieter och du är INTE ett hopplöst fall. Du förtjänar inte att äta massa mediciner för de sjukdomar som kanske har kommit med övervikten för att dieterna inte fungerar på dig och du förtjänade inte att bli förrådd av de läkare som opererade din magsäck (gastric bypass), du har bara gjort vad du blivit tillsagd, efterfrågade råd och oefterfrågade råd. Kanske skiljer de sig lite, men de rör sig kring samma kärna, mindre fett, mindre mat, mer träning. Dessa kostråd, leder, enligt bland annat Anders Eenfeldt inte till permanent viktnedgång, de leder till hunger.


Jag tycker otroligt synd om otroligt många människor. Av experter och myndigheter har vi blivit svikna, och fortsätter att bli svikna. Det är dags att bli sin egen bästa doktor och se efter sitt eget hus. Din magkänsla sviker inte. DU vet vad som fungerar och inte fungerar för dig. Våga se utanför allmänheten och den breda massans strikta och starka uppfattningar. I minoriteten finns jag, ytterligare en lchf:are, men vi blir fler. Dagen kommer att komma, när människan tar revansch på forskarnas seglivade gamla meriter (som faktiskt, i för många fall, i dag inte skulle hålla under forskningsvärldens strikta lupp. De har inte sanningsenligt och forskningsmässigt på ett korrekt sätt presenterat resultatet på sina studier). Jag tror att det visst kan vara så som Andreas Eenfeldt sa, att den äldre generationen behöver dö ut för att (mitt tillägg) detta vansinne ska få ett slut. Börja redan nu.



Och kan du tro på att detta inlägg bara skulle handla om att jag märkt att mitt efter-duschen-jag-dör-"kli"-på-benen-jag-måste-linda-ett-tjockt-täcke-kring-benen-och-sitta-på-dem-i-20-minuter har försvunnit. Det gjorde heller inte ont senaste gången jag epilerade benen trots en generöst tät hårväxt på ca två veckor (jag är småbarnsmamma, två barn..). Jag har ätit lchf (strikt i mat, ej i godis) i en och en halv månad och jag känner så enormt starkt för det här så jag ber om ursäkt men detta är vad som kom ut.

Mina källor är främst Dr Anders Eenfeldt (Kostdoktorn.se) författare av boken "Matrevolutionen" och Gary Taubes författare av boken "Good calories, Bad calories".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0