Födelsedagskalaspremiär

2012-07-10 @ 23:16:59

Sebastian blev i lördags fyra år och hade sitt första riktiga kalas. Sju var bjudna, fem kom. Ett fyraårskalas med sex barn var jättelagom. Då var även förälder/föräldrar där för alla barn utom ett. Sebastian och tre andra barn hade syskon med, och ytterligare ett gjorde blixtvisit. Det ska finnas en regel att röra sig kring angående antalet barn på ett kalas. Ett barn per år födelsedagsbarnet fyller och jag kan verkligen se fördelen med att följaden regeln. Undrar om antalet går ner igen efter en viss ålder för trettifyra gäster känns lite väl många för mig. ;)


Sebastian emottog sina presenter i ring á la spinn the bottle. De var jättesöta och han var jätteduktig.

Jag bjöd på glasstårta. Hemmagjord, vanilj och choklad i olika lager, god, men hur görs den mjukare så den tinar snabbare och inte är isig? Kanske ska det bara vara min vanliga hemmagjorda tårta?

Vi lekte gråsten. Uppskattad av både barn och förälder. Med en lånad vacker rosa bandspelare, tack granne E, och medföljande CD-skiva "Absolut kidz" 32 dansade barnen glatt. Musiken stängdes av, barnen blev till gråstenar och jag gömde ett utav barnen under en filt och sedan var det de andras uppgift att lista ut vem som saknades. Det var perfekt delad glädje.

Efter det var det en drake (ett utav barnen) som noga vaktade sin skatt. De andra smög sig närmare bakom drakens rygg och om han anade att de kom närmare vände han sig om och vrålade sitt allra ilsknaste drakvrål. Kul. =)


Jag hade tänkt att jag på något sätt skulle göra en snittslad bana för barnen som skulle gömma en skatt i sitt slut men visste inte riktigt hur jag skulle utforma det. Med föräldrastöd kunde jag dock smyga ut och i det varma och molniga men helt regnfria vädret ordna med en bana precis utanför den lokal vi befann oss i. Jag sprang tillbaka och hämtade skatten och smusslade ut den. När jag sedan efter ytterligare en språngmarsch kom anfådd tillbaka gick jag flåsandes direkt in till barnen och skred till verket.

Det var en berättelse om en drake som jag sett. Barnen fick gå in i köket och leta efter en nyckel. Nyckeln satt på ett snöre som skulle leda dem till skatten. De fick turas om att hålla i nyckeln och vi gick tillsammans längs banan. I slutet hittade vi drakens skatt, en skattkista som låstes upp med hjälp av nyckeln och däri fanns deras godis/leksakspåse. Det blev jättebra, varken jag eller de andra mammorna hörde några klagomål på den lilla godismängd som fanns i påsen. En stor skumnapp och tre mörka Polly. I övrigt fanns det två kakor, Sponge Bob - perfekt för en godispåse, ett lite större litet russinpaket, en vattenpistol och en minivariant av "dra och iväg åker 'minifrisbeesar'", en partytuta och en ballong. :) Mamma är nöjd. Sebastian sa till pappa att "jag gillar inte de där" (han smakade inte ens) så godisarna gick till mamma.


Festen avslutades naturligt med att en och en började droppa av. Kvar blev en lekkamrat och med tre nöjda barn (när de inte fightade om leksakerna) och med musiken på igen på en bara lite för hög ljudnivå gick städningen lätt. Tack min älskling för gott samarbete och ett mycket lyckat första regelrätt kalas. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0