Reflexen och döden

2012-12-05 @ 13:30:00

Jo det händer faktiskt. Olyckan som hade kunnat stoppas med en så enkel sak som en reflex.
 
Litet sidospår.
Jag tog körkort sent, för sex år sedan, bara lite innan vi fick vårt första barn. Innan jag satt mig bakom ratten en mörk kväll, visste jag inte. Jag visste inte hur osynlig jag var i mörkret som fotgängare utan reflex. Jag har stått där vid vägen när det kommit en bil. Jag har tittat ner på mina kläder när bilens strålkastare når mig och jag har sett mig själv klart och tydligt, även då jag varit svartklädd. Bilens strålkastare syns på mina kläder, jag lyser upp. (Detsamma gäller mig som cyklist utan lampan fram och bak, var bilen tvungen att lysa på mig och min cykel i precis rätt vinkel för att cykelns reflexer skulle tala om för dem att här är det en cyklist. Jag talade inte om det för dem, utan lampa eller reflexväst). Sedan jag själv börjat köra bil vet jag dock att för bilföraren bakom ratten urskiljer jag mig inte från den mörka bakgrunden (speciellt inte om jag står stilla) - dvs. om jag inte har en reflex. Det är bättre med vitt på sig än svart, förutsett att inte också din bakrund är lika vit, men du syns aldrig tydligt. Det, tillsammans med regeln om att bilen har väjningsplikt vid övergångsställe, så är olyckan framme.
 
 
Jag var påväg till jobbet och kom fram till en olycka som inträffat på en 50 km/h väg. Där stod tre polisbilar och två ambulanser och ytterligare två ambulanser kom senare till platsen. Kan det ha varit för dryga månaden sedan? Klockan var kvart i åtta på morgonen och det var mörkt och regnade. En arbetskollega till mig hade åkt förbi där strax innan halv åtta och bara precis sett någonting mörkt vid sidan av sin bil när hon passerade samma ställe. Hon hade inte sett dem men hon hade precis missat dem. Kvinnan som körde bakom henne gjorde inte det och kvinnan hon körde på dog och mannen vet vi inte hur det gick för. Det var ett äldre par som skulle korsa vägen till sin busshållplats där det inte var upplyst och inte var något övergångsställe. Mannen hade varit svartklädd och kvinnan haft en vit jacka på sig men hon hade gått på mannens bortre sida och nästan helt skymts av honom.
 
Det första jag tänkte när jag kom till platsen var, vem är det som kör så snabbt här (förarens fel) - men senare tänkte jag att där brukar det inte köras fort och att det måste ha varit någon som inte burit reflex (fotgängarens fel). För visst är det hemskt och jag tänker såhär, den kvinnan som körde på dem kan inte lastas för olyckan men inte desto mindre kommer hon att lastas för resten av sitt liv av att ha dödat en annan människa. Jag undrar om hon någonsin kör igen. 
 
I det blir jag så förbannad. HA REFLEX, GÅ INTE UT UTAN DEN, DU SYNS INTE I MÖRKRET ANNARS, D U   S Y N S   I N T E. Var försiktig och var medveten om att vi alla blir inblandade när någonting händer.
 
MEN, du bakom ratten, den som kommer gående, cyklande, där nära vägen, vet den vad du vet? Vet den hur osynlig den är för dig som sitter bakom ratten? Är du säker på att personen har körvana? Vi behöver alla vara ödmjuka och försiktiga i mörkret för, om någonting händer, spelar det i slutändan någon roll vems felet var då vi alla måste leva med konsekvenserna i resten av våra liv?
 
RÄDDA LIV   -   B Ä R   R E F L E X !



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0