Jag ger bort de icke-lchf-vänliga kryddorna - NOT

2012-12-19 @ 21:41:00

Näe.
 
Tror jag köpte dem när jag jobbade med en brukare där det lagades mycket mat. Specifikt för något recept, julköttbullar kanske. Tyvärr är någon nästan slut också..
Grillkrydda
Allroundkrydda
Aromat
 
Hittar socker, Jaa, det talar ju för sig självt eller hur..
 
mjölksocker, ""Laktos = mjölksocker, är en kolhydrat (en disackarid) som består av glukos och galaktos och finns i däggdjursmjölk. Laktos utvinns ur mjölk, främst skummjölk, genom att man fäller ut kassein med hjälp av ostlöpe eller syra. Ur den erhållna vasslan frånskiljs övriga proteiner genom uppvärmning. Efter filtrering indunstas vasslan i vakuum till sirapskonsistens där laktosen får kristallisera. Denna centrifugeras därefter från moderluten och renas genom upprepad kristallisation. """(Wikipedia).
Låter för övrigt väldigt naturligt...
 
glutamat i alla tre, """Tillsats av glutamat är inte tillåtet vid KRAV eller ekologiska livsmedel. Däremot förekommer det rikligt i halvfabrikat, snabbmat, kryddblandningar, asiatiska lunchrestauranger, med mera."""
(Wikipedia). Säger en hel del eller?
 
silikat (jag är inte insatt men jag drar åt mig öronen när jag får upp följande) """Silikat = kemisk förening av kisel och syre (SixOy), en eller flera metaller och ibland väte. Silikat kan också syfta på salter av kiseldioxid (SiO2), en kiselsyra (H4SiO4) eller (inom mineralogi och astronomi) en bergart som främst består av silikatmineral.""" (Wikipedia).
 
klumpförebyggande medel E 552 = är silikat
 
 
Näe, jag vill inte min nästa vad jag inte vill mig själv. Nu ligger kryddorna i komposten. Om de nu egentligen kan räknas som naturliga...
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0