"Det ska de ha"

2012-12-21 @ 20:13:27

Åh, jag hör så otroligt mkt dumt. Gör era barn en riktig tjänst, en tjänst för livet. Vänj dem inte vid regelbundet godisätande och var lite sparsamma med hur ni vuxna äter godis inför barnen.
 
Vi har i dag (och sedan några decennier tillbaka, men inte särskilt många decennier) för högt blodsocker och det tär på imunförsvaret och gör oss sjukare än vi varit tidigare genom tiderna.
 
Såhär inför jul förvånas jag över hur lättsamt och utan eftertanke vi delar ut socker till våra små. Det är som att det måste vara socker för att det ska vara mysigt och att julen får en sockerfokus i alldeles för stor mån där jag känner att fokus istället skulle vara fokus på det dignande julbordet.
 
 
Är ditt barn hungrigt? En köttbulle eller prinskorv istället för smörgås eller rån. Ge lite god frukt, russin, eller ännu bättre, bär till efterrätt istället för en pepparkaka eller skumtomte. Näe, barn BEHÖVER faktiskt INTE äta godis. Gör dem en tjänst och ge dem ett alternativ. Ofta äter de det vi erbjuder dem av de sötare produkterna, jo, det talesättet stämmer bra, "frukt är godis" och jag räknar den till de sötare alternativen men det är ett bättre alternativ. Fruktsocker är socker och rådet från kostdoktorn (svenska läkaren Andreas Eenfeldt) i jul är låt bli fruktfrosseriet. Ta lite, efter maten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0