Doktorn till den gravida

2010-04-26 @ 23:22:24

Ofta vet jag hur det gått när jag varit hos doktorn. Typ, fick inte allt sagt, de lyssnade inte, jag visste att det skulle bli såhär.. etcetera. Ändå fortsätter jag att gå. Känns som om det vore vettigt att ta ett beslut om att skippa doktorn och bara ringa sjukvårdsupplysningen för jag vet inte hur utbildade "flickorna på tråden" är men jag är nöjd med de svar jag fått där, för de är där för mig och de lyssnar så länge jag pratar, medan en doktor kan få mig att inte veta vad som är bak och fram med vad de säger och sedan efteråt känna att "nej detta gick nog inte riktigt till"..

I dag var jag och Sebastian, som nu närmar sig 22 månader, hos doktorn för samma grundsjuka. Diaré länge, snart en vecka, men ingen feber. Vi fick varsin tid och för Sebastian var beskedet att det var på tillbakagång (han skulle undvika mjölkprodukter ett litet tag till) medan beskedet för mig var att jag var gravid och att jag skulle sluta äta mina järntabletter. Okej, vad är det för fel på det beskedet? Jo det är bara så att jag och Sebastian båda påbörjade vår diaréperiod med att kräkas. Vid en annan period, för inte så länge sedan, åkte jag och Sebastian på samma sjuka (gravidas immunförsvar är inte så hot och att ha en liten på dagis hjälper inte till). Samt att jag även under förra graviditeten hade dåligt järnvärde och fick ta två Niferex dagligen utan att vid något tillfälle drabbas av diaré (även om det nu står i biverkningslistan att du kan bli förstoppad ELLER få diaré). Klarnar bilden? Jag fick inte heller något recept på en hydrokortisonsalva för mina handexsem (som länge nu fått mjukgörande salva - påstruket tjockt och ofta eller lite mildison - utan att hjälpas av det (det var just efter att jag sagt att jag gjort det som han ordinerade just mjukgörande eller lite mildison) för långvarigt bruk av hyrdokortison är inte bra för gravida. Hallå, jag är inte bara gravid.. jag är mamma också som smittats av sonens bobbor.

Så nej, denna gången har jag inte funderat över hur det gick för mig hos doktorn. Vad tjänar det till? Vad min kille sa? "Det gick inte så bra för dig hos doktorn". Jag är benägen att hålla med honom.

Önskar att de som ser kvinnan med stor mage skulle kunna ha förmågan att se bortom magen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0