Städkurs

2009-10-06 @ 21:47:47

I dag var jag på en bedrövlig städkurs. Arbetar som personlig assistent och detta var en ny kurs som brukaren kunde anmäla sina assistenter till. Kursen höll på mellan 09 och 16.30. Vad kan de möjligtvis ha att lära oss som kommer att ta hela dagen, tänkte jag innan jag gick dit och detta är även min uppfattning efter kursens slut.

Ibland blev vi talade till som om vi gick i småskolan och berömda likaså om någon svarade rätt på någon fråga och i nästa stund kunde hon spänna ögonen i en och ställa en fråga som vi omöjligt kunde veta och sedan vara uppenbart nedlåtande om vårt svar.. Konstig föreläsare.

Helt fel nivå var det dessutom. Hon arbetar annars som föreläsare på 100% om städning och utbildning för lokalvårdare. Jag kan bara säga att det verkligen inte fungerade att ge oss samma föreläsning utan att ha läst in sig i vad arbetet som personlig assistent går ut på. Att säga till oss vad vi behöver för material och tycka att vi ska föreslå detta samt att föreslå städning för våra brukare visar bara på hennes okunskap. Vi kan aldrig ta egna initiativ om inte vår brukare specifikt efterfrågat detta.

För vissa utav oss är städning bara en liten del av vad vårt arbete är och denna kurs borde ha varit mer praktisk och gett mer handfasta råd, något hon verkade vara ovillig att göra. Vi skulle tänka själva sa hon. Men en assistent som sällan städar kommer inte att fundera över vilka produkter som är rätt eller fel. Vi gör vad brukaren säger.

Övrigt
Jag satt längst fram under föreläsningen. Under passet chockar hon mig och flera andra som ser det genom att stödja sig på min vattenflaska. Flaskan är av sorten som inte har kork utan bara öppnas genom att dra uppåt så att det blir hål för vattnet att rinna igenom. Där uppe, rakt över där jag sätter läpparna, lägger hon sin hand och sedan står hon så i fem minuter utan att komma på sig själv med vad hon gör. Hallå??!! Du är städtant sedan 30 år.. brukar man pilla på andras vattenflaskor? Konstig tant.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0