Särskrivning

2009-05-04 @ 08:55:48

Jag kan inte hjälpa att tycka att det är lite komiskt att jag känner mig stärkt i min övertygelse att särskriva exempelvis i dag och i går när jag nu ser att det står så i bibeln. =) Hade inte trott att den boken skulle ge mig det, that's all. Jag som tycker att ett korrekt språk är otroligt viktigt, mer så när jag själv skriver, känner att det är svårt att skriva just i dag och i går eftersom så många inte vet att de skall särskrivas. Jag står fast. I dag och i går skall särskrivas.

Min fakta om särskrivning har jag hämtat på Staffan Castegrens hemsida FriText.

Se även artikeln "Snåriga regler för särskrivning" på Svd.se

Är det inte fascinerande att det finns otroligt många siter som dedikerar sin tid till att logga felaktiga särskrivningar men att det är enormt svårt att hitta en site som visar hur vi faktiskt ska skriva?

Varför bryr jag mig om särskrivningar? Jag tycker att det på ett onödigt sätt stjäl fokus från det jag vill läsa om, särskrivningar gör även texten mycket svårläst. Finns det särskrivningar behöver jag sänka mitt lästempo då jag inte kan lita på min tolkning av texten då särskrivningar kan ändra innebörd på ord.



Kommentarer
Postat av: Anonym

kanon fint in lägg!

2009-05-04 @ 22:31:41
Postat av: Mamma med knuff

Fyndigt E. =) Några andra tankar? ;p

2009-05-05 @ 16:40:57
URL: http://mammamedknuff.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0