Jobs bok

2009-05-03 @ 13:08:24

Under vårt besök nu i veckan av I, J och L kände jag att det blev mycket intellektuellt utbyte. Det är kul för det blir det alltid när vi träffas, fastän vi ses sällan. I och J är vad jag skulle kalla milt religiösa och med det menar jag att de gillar att diskutera tro och religion men inte är föreläsande och "kom med i klubben"- benägna. Under de två kvällar och morgnar de var hos oss diskuterade vi bland annat barnuppfostran och olika pedagogiker (ogillande av nannypedagogiken) och psykologi.

Vid ett tillfälle nämnde jag The Secret. Efter det blev det väldigt intressant och när vi skiljdes åt var det med löftet att både de och jag (för att friska upp minnet) skulle se The Secret tills nästa gång vi ses, vilket kan komma att bli om cirka en månad. Jag följde dem till bilen när de skulle iväg och där vi stod länge och väl innan de åkte, men inte innan de gett mig lite läxa till nästa träff. Med mig fick jag Jobs bok och Predikaren ur Gamla Testamentet, det var även en tredje text jag skulle läsa men den kunde de inte komma ihåg just då.

Apropå att läsa bibeln hade jag för några år sedan intentionen att läsa min konfirmationsbibel, någonting som inte blev av. Nu får jag en chans att diskutera det jag läser och sätta det i perspektiv till The Secret, vilket jag finner mycket intressant. Det ger en spännande ingångsvinkel till bibel. Jag kan nu förstå människor som säger att de studerar bibeln, för det är inte lätt att läsa den, eller rättare, det är inte lätt att förstå och veta att jag uppfattat allting rätt. Det finns säkerligen inte heller ett sätt att uppfatta bibeln på utan så många som det finns människor som läser den. Därför kan jag tänka mig att den är en bra diskussionskälla. Detta sagt vet jag att religion är ett av de ämnen som kan bli väldigt heta att diskutera och att det är bra att vara medveten om det innan vi går in i diskussionen. De andra ämnena, som exempelvis vid middagar brukar sägas vara no-no, är väl sexuell läggning, politisk tillhörighet med flera. Hur som helst. Jag ser fram emot nästa träff I och J!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0