Mitt bästa kladdleksrecept - Glack

2009-03-30 @ 18:43:25

OBS! Inte för svaghjärtade ("gillar-inte-kladd") personer. 

Idag har vi varit på öppna förskolan. Där blev jag påmind om någonting jag brukar glömma bort för en tid. Det är på grund av att jag oftast inte har något användningsområde för det. Nu tror jag att det kan vara på gång, med min egen son. =) Detta lärde jag mig av en australiensisk tjej som jag arbetade med på en förskola i Edinburg, Skottland för många år sedan. Detta är mitt bästa kladdleksrecept:

Varför ska du testa detta?
Därför att Glack inte beter sig som vi, enligt fysikens lagar, tycker att den borde. Därför borde ALLA testa detta! För er egen skull alltså..  =)


Ingredienser

Maisena
Vatten

Smet

Häll maisena i en djup skål och tillsätt vatten tills konsistensen ändras och den blir mer hård. Petar du snabbt på den (som om den vore en het spisplatta) ska den vara hård, låter du fingret vila på smeten ska det om konsistensen är rätt sjunka ner och när du sedan tar bort fingret ska lite av Glacken följa med på fingret.

Utförning

Häll ut på ett bord. Sätt på ditt barn ett förkläde. Smeten är mycket barnvänlig såtillvida att den är okej att "få i munnen", få på kläderna och på allt annat i närheten. En del vatten avdunstar så lite vatten kan behöva tillsättas när det blir för torrt och mindre "rinnigt".

Aftermath

Torka upp våt Glack med en trasa eller låt torka och sopa upp efter användning.
Egentligen hade jag här tänkt skriva vad det är som är så fascinerande med Glack och hur själva smeten beter sig men jag utelämnar det för ert eget upptäckandes skull.

(För de modiga kan karamellfärg tillsättas men då kan det vara viktigare med oömma kläder).

Skriv gärna vad du tyckte. Har du inga barn? Dra ner persiennerna och lek själv ;) Har faktiskt även funderat över hur det skulle mottagas på en fest.. Kunde kanske vara en kul grej.

Enjoy!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0