Media Markt

2009-03-31 @ 12:53:31

Med tanke på att vi alla släckte ner i lördags under Earth Hour vill jag skriva om när jag för ett tag sedan besökte Media Markt, vilket satte sina spår. Media Markt hade ganska precis öppnat och min kille hade någon teknikgrej som han ville in och titta på då vi ändå var i närheten och veckohandlade. In kommer vi i, som jag kände det, denna gigantiska affär och möts av enorma plattskärmar som absolut dignar på väggarna och hänger kant i kant runt om i hela affären. Dessa är alltså utöver de som hänger längre ner i de gångar där konsumenten går och letar sina grejer. Jag tror att jag i samma veva hade sett på TV det berg av kasserade TV-apparater som skickas till Afrika och får ligga där och förstöra miljön istället för hemma i det i-land där de är köpta och förbrukade. Efter bara en kort stund inne på Media Markt sade jag till min kille att jag mådde illa och inte ville vara kvar där inne, så gick jag. Jag stod och väntade utanför tills han var klar.

Vad handlar det om? Fler och fler program och dokumentärer visas om hur vi behöver ta hand om vår jord och tänka på vad vi gör av med. Vad gör då handeln? Jo smäller upp den största butik de kan bygga och fyller den till brädden med plattskärmar som skriker till konsumenten "köp mig" och får var och varannan att undra om de inte ska uppgradera. "Ska jag inte ha en lite större i alla fall?" Att egga köphets gör mig illamående. Var ska det sluta? Visst handlar det om den enskilde konsumenten och hans val, men inte blir det bättre när producenten och samhället idag säger att det räcker inte med det vi har, vi ska ha större och bättre. Det handlar inte om att köpa en TV, inte ens om att köpa en platt istället för en vanlig, utan det handlar om att köpa en större platt TV. Jag tänkte då när jag var där och jag tänker än idag på att gå in och fråga vad Media Markt gör för miljön, för jag kan då inte komma på någonting.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0