Att tälta med en ettåring - sömn

2009-07-28 @ 22:11:57

Förhandsinformation som kan vara av nytta. Vi bor i en tvåa hemma och Sebastian sover nätterna i sin egen säng i vårt rum. Dagsluren/ dagslurarna tas i vagn. Först under promenad för att sedan avslutas på balkongen.


Vår resesäng stuvades in i bilen med resten av packningen. Kanske att vi kunde ha Sebastian sovandes i den i en av de två sovkupéerna i vårt nya femmannatält med en av oss varannan kväll/ morgon. Dvs. en av oss skulle lägga sig tidigare och gå upp tidigare. Sagt och gjort, så blev det. Vad gäller att sova i varsin sovkupé och flytta/ byta våra saker inför varje natt, nja sådär kul (en kupé var större än den andra och det var där Sebastian sov med en av oss, därav runtflyttandet av "säng").

Sebastian somnade på Öland på kvällen i vagnen under promenad i skogen och sov sedan där, en liten bit i från där vi vuxna satt, tills den som skulle upp tidigt gick och lade sig. Det fungerade bra, nog bättre än vi förväntat oss. Var Sebastian riktigt trött när vi sedan förflyttande honom från vagn till resesäng så vaknade han inte till nämnvärt. De två första nätterna lade vi ner honom och han sov hela natten. Värre var det då han vaknade till i sängen. Då fick i alla fall jag bara honom att sova genom att ta honom till mig i min sovsäck. Efter att han somnat där blev det väldigt vanskligt att flytta tillbaka honom utan att han vaknade. Det fungerade vid mitt tredje försök när han somnat hos mig. Där handlar det om förtroende också, känner jag, att han får vakna upp någon annanstans än där han somnade. Efter en eller två sådana kvällar/ nätter prövade vi att alla sova i den stora sovkupéen och med Sebastian mellan oss utan resesängen. Till viss del blev vi väckta av en rullandes Sebastian som trivdes i mitten. Efter två nätter valde vi att helt packa bort resesängen som stått inställd i den andra kupéen. Vi vande oss alla snabbt och det var inte varje natt som Sebastian var aktiv och rullade emot mig och min kille. Vi sov riktigt gott.

Sebastian sov liksom vi på de nya luftmadrasserna/ liggunderläggen som delvis är självuppblåsbara. Han låg även på en ihopvikt vuxenfilt och hade sitt täcke. De första nätterna var det kallt och vi hade på honom värmeställ över pyjamasen, en tunn mössa och strumpor. Sen kunde vi lätta lite på kläderna allteftersom vi märkte att det räckte med pyjamas för att han låg kvar under täcket hela natten. Det blev även varmt när vi alla sov tillsammans. Under Finlandsvistelsen var det så varmt att jag och min kille nästan inte hade något täcke alls och sov i underkläder och Sebastian sov i bara pyjamasen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0