Kräftskiva - del 2

2009-08-23 @ 00:39:16

PS. Det finns inget del 1 - inlägg. DS.

I förrgår satte jag mig vid ett riktigt fint dukat bord och åt upp mina fem sista kräftor. (Att äta kräftor är näring för själen, äta med munnen och ögonen). Trevligt att få äta kräftor två dagar i rad. Skulle inte hinna alla på en kväll tror jag eftersom det är i mycket lugnt mak kräftorna äts "till hull och hår"... nästan. =) I förrgårs går (jo detta inlägg har dröjt några dagar) kalasade jag och M tillsammans efter att Sebastian kommit i säng vid 20, men eftersom jag äter kräftor "old school" som mamma blev uppfostrad och M bara äter stjärtar och klor (finns det någonting mer undrar du men du skulle bara veta vilken värld som gömmer sig för dig..) så åt han alla sina elva medan jag hann med sex stycken av mina samt alla M's "lämningar".

Vad då "old school"? Jo jag vet vad som gömmer sig där.. ;) Under kriget fick alla fyra barn i mammas familj en kräfta var, och jodå, de lärde sig att äta ALLT på en kräfta. Förutom stjärten, är det goaste smöret som ligger "i huvudet" runt gallan. Det kallar i alla fall jag "old school" - how it should be done. This will not do. Jag får ta det från början. Jag tycker att detta är en bortglömd konst som behöver bevaras.


- För den intresserade -

Att äta en kräfta, old school - how it should be done
Lägg upp kräftorna snyggt på ett fat, helst täckta till hälften med kräftspad. Tag den kräfta som ser godast ut ;)  Bryt av klon vid första leden (inifrån kräftan räknat) med vänster hand på klon. Ta sedan och sug på stället där klon förut satt (vid höger hand, detta är istället för att suga direkt på "magen"). Töm sedan både arm och klo, ät eller spara som pålägg till rostad smörgås. Lyft upp skalet vid ryggen och sätt in ett finger hela vägen in till spröten så att du delar kräftan ifrån "huvuddelsskalet" och får hela kräftans innehåll i den andra handen. Finns det någonting att äta i skalet, titta efter. Dela kräftan i mitten och lägg stjärten (fortfarande i sitt skal) åt sidan. Rensa allting runt gallan (påsen i huvudet på kräftan), det kallas smör och är allt ifrån ljusgult till mörkaste orange. Spara eller ät direkt. Se sedan på insidan av magen om det finns lite kött att bita bort. Sug i dig all god saft där. Eftersom du ätit kräftor förut vet du hur du kommer åt stjärten på kräftan som är det enda som är kvar. När den är frigjord dela stjärten i tjocka änden för att ta bort egendöpta "chokladrännan", eller skit i det och kör hard core. Och sen, för mig? En rostad smörgås med kräftpålägg och kanske lite aioli. Smaklig måltid. =) Och skål på vinet!

Denna gång? Pandalus kinesiska. Gott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0