Vattengymnastik

2009-04-13 @ 17:50:15

Påskhälsa. Påsken har hållt samma standard i år som påsken brukar göra i vår familj. Dvs. det har ätits massor med godis.. och god mat såklart! Turligt nog, är vi även en aktiv familj och har rört på oss en del. Vissa mer än andra.

På påskaftons morgon var det för min mor och hennes två döttrar (jag inkluderad) dags för att vattengympa. Passet var fullt och simbassängen pryddes av gammal, ung, tjock som smal. Vi var en härligt munter samling. Sedan jag första gången prövade vattengymnastik har jag blivit ordentligt biten. Roligare träning har jag aldrig stött på. Jag kan sträcka mig så långt som till att utmana var och en att lyfta fram en träningsform som är mer komplett än vattengympan. Som sagt, biten. Den är rolig, styrka, skonsam, kondition, balans, kroppskännedom, tillåtande (eftersom du tränar i vatten kan ingen se om du gör fel, du kan helt utveckla din egen teknik, du kan anpassa tempo efter dagsform utan att sticka ut, det finns ingen spegel under träningen), du slipper ett svettluktande omklädningsrum (för dem som tycker det är viktigt) och den ger den unika möjligheten att ta ut sig till fullo under ett helt pass eftersom du kan köra ett hårdare snabbare tempo om andan faller på. Den är även perfekt träning för den gravida, ända in i sista månaden. Och efteråt får du basta hur länge du vill. Det kan väl inte bli bättre?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0