Chokladkaka med kaffeglasyr

2009-04-22 @ 07:49:46

Detta recept stötte jag på under min "min son är kanske mjölkproteinallergiker" fas (jag ammade).
"Vida" omtyckt kaka =) Kakan är alltså mjölkfri, men det går säkert strålande att byta ut mjölkfritt margarin mot vanligt.

175grader
Kakan gräddas i ca 35 minuter

2½ dl vetemjöl
2½ dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
- Ovanstående blandas i en bunke


150g smält margarin (mjölkfritt eller vanligt)
2st lätt vispade ägg
1½ dl kokande vatten
- Rör ner det resterande + lätt uppvispade ägg och grädda genast i smord och "bröad" form. Använd gärna kokos istället för ströbröd i formen.


Glasyr
kakao
florsocker
lite kaffe
margarin (mjölkfritt eller vanligt)
- Ovanstående blandas till lämplig konsistens. Starta med det torra, det förhindrar att du får för mycket glasyr. Får glasyren stå i kylskåpet en stund blir den mindre rinnig och mer lättarbetad att sätta på kakan.

Smaklig måltid.



Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh det lät gott:)

2009-04-22 @ 07:55:46
URL: http://emelicarolin.blogg.se/
Postat av: Anonym

mmm...kanske ska offra en av mina "ätardagar" på denna kaka? Kram/ E

2009-04-22 @ 13:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0